Bel ons (026) 326 30 50

Hier vindt u antwoord op veel gestelde vragen

Als u iemand wilt laten bijschrijven op het huurcontract kunt u bij ons medehuurderschap aanvragen. 
  • Bent u getrouwd of geregistreerd partner?
Uw partner wordt automatisch medehuurder. Uw partner kan zich laten bijschrijven op het huurcontract, maar dit hoeft niet.
Liever wel bijschrijven?
U kunt dit per mail doorgegeven, inclusief een kopie van de trouwakte/geregistreerd partnerschap;
U ontvangt een bevestiging zodra uw partner is bijgeschreven op het contract. Voor de voorwaarden en het aanvraagformulier klik hier.
  • Woont u ongehuwd samen?
In het geval van samenwonen is uw partner niet automatisch medehuurder. Ook niet als er een samenlevingscontract is.Belangrijkste voorwaarde bij de aanvraag:
Medehuurderschap kan alleen worden aangevraagd als u en uw partner meer dan 2 jaar een "duurzaam gemeenschappelijke huishoudingWanneer een huurder en een aanvrager al meer dan 2 jaar samenwonen in dezelfde woning en financieel voor elkaar zorgen." hebben gevoerd.
Met de juiste documenten kan het medehuurderschap per e-mail worden aangevraagd. U ontvangt een bevestiging zodra uw partner is bijgeschreven op het contract. Voor de voorwaarden en het aanvraagformulier klik hier.
  • Woont u samen met uw kind?
In de meeste gevallen komen kinderen niet in aanmerking voor medehuurderschap, aangezien ze vroeg of laat op zichzelf gaan wonen.Alleen in uitzonderlijke situaties kan een inwonend kind medehuurder worden:
  1. Het kind heeft altijd bij de ouder(s) gewoond en is 30 jaar of ouder;
  2. en het kind voert aantoonbaar een gemeenschappelijk duurzame huishouding met de ouder(s);
  3. en/of er is sprake van een zorgplicht voor elkaar.
  4. daarnaast geldt voor deze medebewoner dat gekeken wordt of de woning conform het toewijzingsbeleid passend is voor het inwonend kind. Let wel, op een huurovereenkomst kunnen maximaal twee personen staan.
Met de juiste documenten kan het medehuurderschap per e-mail worden aangevraagd. De huurder ontvangt een bevestiging. Voor de voorwaarden en het aanvraagformulier klik hier.
  • Woont u samen met een huisgenoot? (inwoning)
In de meeste gevallen komen kinderen niet in aanmerking voor medehuurderschap, aangezien ze vroeg of laat op zichzelf gaan wonen.
Alleen in uitzonderlijke situaties kan een inwonend kind medehuurder worden:
  1. het kind heeft altijd bij de ouder(s) gewoond en is 30 jaar of ouder;
  2. en het kind voert aantoonbaar een gemeenschappelijk duurzame huishouding met de ouder(s);
  3. en/of er is sprake van een zorgplicht voor elkaar.
  4. daarnaast geldt voor deze medebewoner dat gekeken wordt of de woning conform het toewijzingsbeleid passend is voor het inwonend kind. Let wel, op een huurovereenkomst kunnen maximaal twee personen staan.
Met de juiste documenten kan het medehuurderschap per e-mail worden aangevraagd. De huurder ontvangt een bevestiging. Voor de voorwaarden en het aanvraagformulier klik hier.
Een medehuurder heeft dezelfde rechten en plichten als de hoofdbewoner. Hij is medeaansprakelijk voor de woning of huurschuld en mag de woning blijven huren als de hoofdbewoner verhuist of is overleden.

 

Als u en uw partner, die beide op het huurcontract staan, uit elkaar gaan moet het huurcontract worden gewijzigd.
Belangrijk om te weten:
  • U en uw partner bepalen samen wie in de woning blijft wonen. Indien nodig kan de kantonrechter een uitspraak doen.
  • Degene die vertrekt zegt zijn/haar deel van het huurcontract op.
  • U beiden ondertekenen het formulier. Tot de datum van opzegging van de vertrekker zijn zowel u als uw partner aansprakelijk voor de woning.
  • De woning zal worden opgenomen door een opzichter van Waardwonen. Hij maakt een opnamerapport van de woning. Zowel u als uw partner dienen beiden bij de opname aanwezig te zijn. De achterblijvende huurder accepteert met het tekenen van het rapport de woning in de huidige staat. De vertrekkende huurder doet met het tekenen van het rapport afstand van de woning. Dit houdt in dat de verplichtingen uit de huurovereenkomst, ten aanzien van de technische staat van de woning, komen te vervallen.​
Met de juiste documenten kan de beëindiging van het medehuurderschap per e-mail, post of aan de balie worden aangevraagd. Klik hier voor de aanvraag einde medehuur

Staat de partner op het huurcontract?
Dan heeft de partner het recht om in de woning te blijven wonen. Wij passen het contract aan, nadat het overlijden schriftelijk is doorgegeven (inclusief een akte van overlijden of middels een rouwkaart).
Staat de partner niet op het huurcontract?
Of de partner in de woning kan blijven is afhankelijk van de situatie.
  • Partner was getrouwd of geregistreerd partner: hij is automatisch medehuurder. Wij passen het huurcontract aan om van de medehuurder de hoofdhuurder te maken. Dit doen we nadat het overlijden schriftelijk is doorgegeven (inclusief een akte van overlijden en een trouwakte).
  • Partner was niet getrouwd of geregistreerd partner: Of u het huurcontract kunt overnemen hangt af van verschillende voorwaarden. Ga in gesprek met Waardwonen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Woningruil is het ruilen van de huurwoning met iemand anders. Voor woningruil is altijd onze toestemming is nodig. Voldoet u aan de voorwaarden? Vul dan het aanvraagformulier woningruil volledig in.
Klik hier voor de belangrijkste voorwaarden
Klik hier voor het aanvraagformulier woningruil

 

 

 

Het is mogelijk om, tijdelijk, met onze toestemming iemand anders in de woning te laten wonen. Dit noemen we huisbewaring.
Huisbewaring moet altijd worden aangevraagd. Wordt dit niet gedaan, dan is er sprake van onderhuur. Onderhuur is illegaal. Na afloop van de huisbewaring moet de woning altijd weer bewoond worden door de huurder zelf.
Huisbewaring is mogelijk voor:
  • een lange reis: minimaal 3 maanden en maximaal 2 jaar;
  • werk of studie in het buitenland: minimaal 3 maanden en maximaal 2 jaar;
  • langdurige verpleging: minimaal 3 maanden en maximaal 2 jaar;
  • proef samenwonen: minimaal 3 maanden en maximaal 1 jaar.
Belangrijkste regels:
  • u blijft gedurende de looptijd van de huisbewaring de hoofdhuurder;
  • u blijft verantwoordelijk voor het naleven van de huurovereenkomst;
  • de huisbewaring eindigt als u niet terugkeert in de woning;
  • de huisbewaarder moet minimaal 18 jaar zijn.

Bij het opzeggen van het huurcontract wordt direct een afspraak gemaakt voor een voorinspectie. Tijdens de voorinspectie (eerste inspectie) controleren wij of de woning zonder gebreken kan worden opgeleverd. De opzichter noteert alle op- en aanmerkingen in het opnamerapport. 

Waar wordt tijdens de voorinspectie op gelet

  • Onderhoud voor rekening van de huurder
  • Wijzigingen in of aan de woning, welke zijn aangebracht dan wel zijn overgenomen van de vorige huurder
  • Gebreken/schade in of aan de woning
  • Aanwezigheid van voorzieningen
De opzichter noteert op het eerste inspectierapport welke zaken er verwijderd, aangepast of gerepareerd moeten worden. U tekent het inspectierapport en ontvangt hier een afschrift van.

De opzichter controleert tijdens de eindinspectie van de woning aan de hand van het opnamerapport de technische staat van uw woning. Indien van toepassing wordt het overname formulier ingenomen en gecontroleerd.

 

Verzetten of annuleren van de voorinspectie

Kunt u toch niet komen op de afgesproken tijd van de voorinspectie? Neem contact op voor het maken van een nieuwe afspraak. Houd er rekening mee, hoe later de opzichter komt, hoe later de woning wordt geadverteerd. Dit kan nadelig zijn voor het regelen van overnames.

Verzetten of annuleren van de eindinspectie

Wij willen deze afspraak liever niet verzetten of annuleren. U hoeft er niet bij te zijn. Wanneer u zorgt dat wij de sleutel een dag voor de eindinspectie hebben dan ontvangt u van de opzichter het rapport. 

Verzetten of annuleren van de huuropzegging

Wij willen de huuropzegging liever niet verzetten of annuleren. U moet een gegronde reden hebben om dit te kunnen doen. U kunt hiervoor contact leggen met onze collega's van de afdeling Verhuur.

De huur opzeggen kan op iedere werkdag van de maand. De opzegtermijn is minimaal 1 maand, de termijn start op de dag dat wij de opzegging hebben ontvangen.
Valt de einddatum van het huurcontract in het weekend of op een feestdag? Dan wordt deze verschoven naar de eerstvolgende werkdag. Voor parkeergelegenheden worden geen inspecties gepland.
Let op: wanneer de parkeergelegenheid gekoppeld is aan de woning, kan het contract niet opgezegd worden. Als het contract van de woning wordt opgezegd, wordt daarmee ook automatisch het contract van de parkeergelegenheid opgezegd.

Wanneer u bij een andere verhuurder een woning wilt huren wordt u gevraagd een verhuurdersverklaring aan te leveren.

Wij kunnen die voor u opstellen. Om de verhuurdersverklaring te kunnen opstellen controleren we betalingsproblemen of overlastproblemen van de afgelopen 3 jaar en we controleren op woonfraude de afgelopen 5 jaar.

U kunt de verhuurdersverklaring telefonisch of per mail bij ons aanvragen. 

 

Als u onder bewind staat, mag u bijvoorbeeld niet zomaar een huurcontract opzeggen of een betalingsregeling afsluiten. Neem hiervoor contact met uw bewindvoerder op.

U kunt op verschillende manieren de huur betalen.

  • Automatische incasso: u machtigt Waardwonen de huur van uw bankrekening te incasseren. Bij de jaarlijkse huurverhoging zorgt Waardwonen ervoor dat het juiste bedrag geïncasseerd wordt. 
  • Pinbetaling: aan de balie op ons kantoor in Huissen staat een pinapparaat. 
  • Periodieke overschrijving: u geeft uw bank opdracht maandelijks de huur aan Waardwonen over te maken. Bij de jaarlijkse huurverhoging is het belangrijk het te betalen bedrag aan te passen. Ons IBAN-rekeningnummer is: NL29RABO0105703052
  • IDeal betaling: via MijnWaardwonen kunt u inloggen en de huur of andere posten via IDeal betaling betalen.
  • Met een betaalverzoek: Heeft u van Waardwonen een betaalverzoek ontvangen? U kunt de QR code of de link gebruiken die daarin staat om zo makkelijk en snel het juiste bedrag te betalen. 

Wilt u uw betaalwijze of rekeningnummer wijzigen?
Stuur dan een mail met de gewijzigde betaalwijze en/of het oude én nieuwe rekeningnummer te krijgen.
Wijzigen die voor de 20e van de maand worden doorgegeven gaan in per de 1e van de volgende maand.

Een achterstand kan snel oplopen, een betalingsregeling kan dan misschien uitkomst bieden. Huurders mogen hun achterstand dan in termijnen afbetalen.

Heeft u betalingsproblemen of zorgen?

Neemt u dan altijd contact met ons op. Wij denken graag met u mee. 

Als de achterstand niet wordt ingelopen en/of de betaalafspraken niet worden nagekomen, schakelen wij uiteindelijk een deurwaarder in. De deurwaarder incasseert voor ons de achterstand. De bijkomende incassokosten zijn voor rekening van de de huurder.

Vanaf het moment dat het dossier is overgedragen aan de deurwaarder, loopt ook al het contact over de betaling van de achterstand via de deurwaarder.

De lopende moet wel gewoon voldaan worden bij Waardwonen.

Wij werken samen met Janssen en Janssen gerechtsdeurwaarders

U kunt contact met hen opnemen 

bel: 0887303400

of klik hier voor het contactformulier van Janssen en Janssen

 

 

In het uiterste geval: huisuitzetting

Als de lopende huur niet voldaan wordt, betaalafspraken niet zijn nagekomen, de deurwaarder de achterstand niet kan incasseren en de achterstand nog steeds niet is betaald, dan vragen wij uiteindelijk de rechter om het huurcontract te ontbinden. De huurachterstand, de incassokosten en de eventuele mutatiekosten moeten ook na de huisuitzetting nog worden betaald.

 

Huurharmonisatie houdt in dat na huuropzegging de huurprijs van een woning wordt aangepast (meestal verhoogd) voor de nieuwe huurder. Deze aanpassing staat los van de jaarlijkse huurverhoging per
1 juli.

Er verandert door huurharmonisatie dus niets voor zittende huurders, alleen voor nieuwe huurders. Hierdoor kan het voorkomen dat huurders met eenzelfde woningtype een verschillende huurprijs betalen. De huurprijs na harmonisatie mag niet hoger zijn dan de maximaal toegestane huur op basis van het waarderingsstelsel.

Het doel van huurharmonisatie

Het toepassen van huurharmonisatie heeft een aantal doelen. Door het aanpassen van de huurprijs bij mutatie kunnen wij ervoor zorgen dat de huurprijs en de kwaliteit van de woning beter met elkaar in evenwicht komen.

Een tweede doel kan zijn om voldoende woningaanbod in een bepaalde huurprijsklasse te realiseren. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn door prestatieafspraken met de gemeente en huurdersvertegenwoordiging en door het passend toewijzen.

Tot slot is huurharmonisatie ook een middel om meer huurinkomsten te genereren zodat wij deze inkomsten kunnen investeren in bijvoorbeeld verduurzaming en nieuwbouw.

Kosten wisselen cilinder(s)
Dient u op eigen verzoek een opdracht in tot omwisseling van cilinder(s) (dus zonder technische noodzaak), dan wordt er per vervangen cilinder een bedrag van € 35,00 bij u in rekening gebracht.

U wilt wel nieuwe cilinders maar geen kosten?

  • U belt Waardwonen en maakt een afspraak voor het omwisselen van de cilinders (zo kunnen we controleren of de cilinders op voorraad zijn.
  • U verwijdert zelf de cilinder(s) en komt deze omwisselen bij Waardwonen.
  • u levert per cilinder 3 sleutels in.
  • U plaatst zelf de nieuwe door Waardwonen afgegeven cilinder(s)

Bij de aanvang van een huurovereenkomst ontvangt u een aantal sleutels. Het aantal uitgereikte sleutels wordt geregistreerd.

De sleutels van uw eigen woning of berging kunt u zelf naar wens bij laten maken. 

Sleutels van een algemene deur zijn vaak onderdeel van een sleutelplan. U kunt extra sleutels aanvragen. Per sleutel moet een borg van € 35,00 worden voldaan. Levert u bij het einde van het huurcontract alle geleverde sleutels weer in, dan wordt de borg terugbetaald. Bent u  sleutels verloren, en worden er minder sleutels ingeleverd, dan ontvangt u minder borg terug.

 

Naast de kale huur betaalt u mogelijk ook een voorschot voor de servicekosten. Bijvoorbeeld voor diensten als het schoonmaken van algemene ruimtes, elektra voor algemene ruimtes of tuinonderhoud.

U krijgt dan ieder jaar een overzicht van de voorschotten die u heeft betaald en de werkelijk gemaakte servicekosten.

  • Heeft u teveel betaald? Dan krijgt u geld terug.
  • Waren de werkelijke kosten hoger? Dan moet de u bijbetalen.

We proberen de voorschotten zo te berekenen dat niemand extra hoeft te betalen.

Afrekenen in de praktijk

  • De eindafrekening vindt plaats tussen eind maart en eind juni.
  • U ontvangt een brief met een overzicht van diensten waarvoor u betaalt.
  • We berekenen de eindafrekening servicekosten voor een kalenderjaar. Dus van 1 januari tot en met 31 december.
  • Bent u tijdens het kalenderjaar verhuisd? In de brief staat voor welke periode wij de servicekosten afrekenen. Als u bijvoorbeeld op 1 maart bent verhuisd, dan berekenen we de servicekosten over de periode 1 januari tot en met 28 februari.

Ieder jaar passen wij de netto huur – dat is de kale huur zonder servicekosten – aan. De overheid bepaalt met hoeveel procent de huren maximaal mogen stijgen. Binnen deze grenzen maken wij keuzes welke huuraanpassingen wij toepassen.
Vóór 1 mei van ieder jaar ontvangt u van ons een brief met de nieuwe huurprijs. De huurverhoging gaat altijd in per 1 juli – behalve als er bezwaar is gemaakt of er andere afspraken gelden.

Bezwaar maken tegen een huurverhoging

In sommige gevallen kunt u bezwaar maken tegen de voorgestelde huurverhoging. Bezwaar maken gaat altijd schriftelijk via het formulier op de website van de huurcommissie.
Stuur het ingevulde formulier, met de benodigde documenten, vóór 1 juli naar ons toe te sturen. Dan nemen wij het bezwaar in behandeling.

Voor een aantal reparaties bent u zelf verantwoordelijk. Bijvoorbeeld het repareren van een lekkende kraan of een deur die klemt. Met de deelname aan het klein onderhoud wordt dit u uit handen genomen. Waardwonen voert het onderhoud dan uit.

Wat valt er niet onder het Klein onderhoud?

  • Reparaties aan veranderingen die u zelf heeft aangebracht of die u heeft overgenomen van de vorige huurder.
  • Reparaties als gevolg van onjuist gebruik.

Hoe werkt de deelname aan het klein onderhoud?

  • Met ingang van het huurcontract doet u automatisch mee. U betaalt hier ook een bijdrage per maand voor.
  • Jaarlijks wordt er gekeken of de vergoeding voor het klein onderhoud aangepast dient te worden.
  • Wanneer u niet deelneemt aan het klein onderhoud, maar dit wel wilt, bent u een instaptarief verschuldigd van € 50,00

Als u zich wil aanmelden voor het glasfonds, dan kan dat per mail.
Er geldt geen instaptarief. Voor de aanmelding geldt de voorwaarde dat alle ramen onbeschadigd moeten zijn.

 

Een aanpassing door uzelf aangebracht noemen we een ZAV (Zelf Aangebrachte Voorziening).

Wij vinden dat uzelf veranderingen aan de woning mag aanbrengen zolang de wijzigingen:

- Niet in strijd zijn met de voorschriften - Geen gevaar opleveren voor de gezondheid - Veilig zijn het het milieu niet in gevaar brengen - Niet tot een waardedaling van de woning leiden - De toekomstige verhuurbaarheid en het woongenot voor omwonenden niet schaden.

ZAV-ABC
Voordat u start met de werkzaamheden/verandering, dient u de aanvraag via de mail of schriftelijk bij ons aan te vragen. Een ZAV-aanvraagformulier is via onze website in te vullen.

Opzichter plannen?
Voor sommige wijzigingen is overleg met de Opzichter of een medewerker Leefbaarheid nodig en kan hiervoor een afspraak gemaakt worden om de gewenste voorziening vooraf te bespreken. Voor sommige ZAV's is toestemming van of melding bij de gemeente nodig. Dit moet u zelf aanvragen. Als alles goed is bevonden en/of er zijn afspraken gemaakt, krijgt u schriftelijk toestemming. In die brief worden ook eventuele voorwaarden en/of afspraken vermeld. Bij sommige zelf aangebrachte voorzieningen is controle na gereed melding vereist en gaat de opzichter de ZAV controleren of deze voldoet aan bovengenoemde eisen.

Verzekering en onderhoud van een zelf aangebrachte voorziening is voor u zelf.
Bij het opzeggen van de woning bepaalt de opzichter of de ZAV voor overname aangeboden mag worden en/of mag blijven zitten. Ook is het mogelijk dat u bij het opzeggen van de woning een tegemoetkoming van Waardwonen ontvangt voor de ZAV.
Of check onze voorwaarden en kluswijzer.